Μέρος Α’ |
||
Ο τομέας της αγροδιατροφής-μεταποίησης τροφίμων: Υφιστάμενη κατάσταση, βασικά μεγέθη, προοπτικές και ανάγκες δεξιοτήτων | 13 | |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1. | Εισαγωγή | 15 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2. | Τοποθέτηση του προβλήματος | 21 |
2.1 | Η στρατηγική σημασία του τομέα της αγροδιατροφής για την ανάπτυξη | 23 |
2.2 | Το κρίσιμο πολιτικό και οικονομικό ζήτημα των δεξιοτήτων | 25 |
2.3 | Σκοπός, αντικείμενο και στοιχεία μεθοδολογίας της έρευνας | 28 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3. | Αποσαφήνιση βασικών εννοιών | 33 |
3.1 | Εργασία, επαγγέλματα και δεξιότητες στο πλαίσιο του νέου τεχνοοικονομικού υποδείγματος | 35 |
3.2 | 2 Ο τομέας της αγροδιατροφής και το οικονομικό σύστημα | 42 |
3.3 | Ο τομέας της αγροδιατροφής-μεταποίησης τροφίμων: Ένας ορισμός | 46 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4. | Η υπάρχουσα κατάσταση | 49 |
4.1 | Βασικά οικονομικά μεγέθη στην ΕΕ | 51 |
4.2 | Βασικά οικονομικά μεγέθη στην Ελλάδα | 52 |
4.3 | Διαχρονική εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών στην Ελλάδα | 55 |
4.3.1 | Η περίοδος της οικονομικής κρίσης | 55 |
4.3.2 | Η περίοδος της κρίσης λόγω Covid-19 | 64 |
4.4 | Άλλα διαρθρωτικά χαρακτηριστικά | 67 |
4.4.1 | Μέγεθος των επιχειρήσεων | 67 |
4.4.2 | Κλαδικές διασυνδέσεις | 67 |
4.4.3 | Ο πολυλειτουργικός ρόλος της γεωργίας και το αγροδιατροφικό σύστημα | 72 |
4.4.4 | Τα νέα καταναλωτικά πρότυπα και εξαγωγικές δυνατότητες | 73 |
4.4.5 | Συνολική αποτίμηση-συμβολή στην οικονομική ανάπτυξη | 74 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. | Οι μεγάλες τάσεις και κινητήριες δυνάμεις που επιδρούν στον τομέα | 77 |
5.1 | ΤΑΣΗ 1. Aυτοματοποίηση και ψηφιακός μετασχηματισμός | 80 |
5.2 | ΤΑΣΗ 2. Κλιματική αλλαγή και βιώσιμη ανάπτυξη | 85 |
5.3 | ΤΑΣΗ 3. Παγκοσμιοποίηση, αποϋλοποίηση της οικονομίας και η κυριαρχία του καταναλωτή | 89 |
5.4 | ΚΑΤΑΛΥΤΕΣ: Παγκόσμιες ανισότητες, διατροφικές κρίσεις, οικολογικές κρίσεις και πανδημία | 95 |
5.5 | Καινοτομία και τεχνολογική ανάπτυξη στον τομέα της αγροδιατροφής | 98 |
5.6 | Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες που καταγράφονται για το μέλλον | 102 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6. | Μεταβολές στα επαγγέλματα και στις δεξιότητες | 107 |
6.1 | 1 Κατάτμηση της παραγωγικής διαδικασίας-καθήκοντα εργασίας | 109 |
6.2 | Κυρίαρχα επαγγέλματα στο υφιστάμενο παραγωγικό μοντέλο | 111 |
6.3 | Εκτιμήσεις για την εξέλιξη και τον δυναμισμό των επαγγελμάτων: Μια γενική επισκόπηση | 112 |
6.4 | Εκτιμήσεις για την εξέλιξη και τον δυναμισμό των επαγγελμάτων: Δεδομένα από τις βάσεις ΕΙΕΑΔ και Cedefop | 117 |
6.5 | Ανάγκες δεξιοτήτων | 123 |
6.5.1 | Γενικά | 123 |
6.5.2 | Περιγράμματα για τα δυναμικά επαγγέλματα στον τομέα | 127 |
6.5.3 | Προηγμένες ΤΠΕ και αναγκαίες δεξιότητες στον τομέα | 143 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7. | Ένα σημείωμα για την επίδραση του Covid-19 | 145 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8. | Aναδυόμενα επαγγέλματα και κρίσιμες δεξιότητες | 151 |
8.1 | Συνοψίζοντας τα δεδομένα ως τώρα | 153 |
8.2 | Μια σύνθεση στο πλαίσιο της ποιοτικής έρευνας με συνεντεύξεις | 155 |
8.2.1 | Ειδικότητες σε έλλειψη και αναδυόμενα επαγγέλματα | 156 |
8.2.2 | Ερμηνείες για τις ελλείψεις και την κατάσταση στην αγορά εργασίας σε ό,τι αφορά τον τομέα | 159 |
8.2.3 | Οι αναγκαίες και σημαντικές δεξιότητες | 162 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 9. | Προεκτάσεις για την εκπαίδευση και την αγορά εργασίας | 165 |
9.1 | Μια χαρτογράφηση των δυνατοτήτων εκπαίδευσης και κατάρτισης | 167 |
9.2 | Γενικά για τις αναγκαίες δεξιότητες στην «Αγροβιομηχανία 4.0» | 169 |
9.3 | Αναγκαία η συγκρότηση πολιτικής για τον τομέα της αγροδιατροφής | 172 |
Μέρος Β΄ | ||
Τελική διαμόρφωση και επικύρωση σεναρίων | 175 | |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 10. | Διαμόρφωση και επικύρωση σεναρίων | 177 |
10.1 | Παρουσίαση τριών σεναρίων | 179 |
10.2 | Σχετικά με την οργάνωση ενός «καταιγισμού ιδεών» | 184 |
10.3 | Επικύρωση σεναρίων και επιλογή επικρατέστερου | 185 |
10.3.1 | Διατύπωση του αρχικού ζητήματος: Aξιολόγηση των τριών σεναρίων | 185 |
10.3.2 | Άλλα σχόλια και ιδέες | 188 |
10.3.3 | Ανασκόπηση των ιδεών και επιλογή σεναρίου αναφοράς | 189 |
10.4 | Το σενάριο αναφοράς και οι δεξιότητες | 190 |
Μέρος Γ΄ | ||
Πρόβλεψη δεξιοτήτων στον τομέα της αγροδιατροφήςμεταποίησης τροφίμων στην Ελλάδα | 195 | |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 11. | Mεθολοδογία και τεχνική διάγνωσης αναγκών δεξιοτήτων στο επίπεδο του κλάδου | 197 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 12. | Στοιχεία για τους/τις συμμετέχοντες/συμμετέχουσες στην ποιοτική έρευνα | 203 |
12.1 | Ομάδες εστιασμένης συζήτησης | 205 |
12.2 | Ομάδα ειδικών | 207 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 13. | Διάγνωση δεξιοτήτων | 209 |
13.1 | Ανάλυση σε γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες και στάσεις | 212 |
13.2 | Ανάλυση σημαντικότητας δεξιοτήτων σήμερα (2022) | 215 |
13.3 | Ανάλυση σημαντικότητας δεξιοτήτων σε πέντε χρόνια από σήμερα | 225 |
13.4 | Έλλειψη δεξιοτήτων | 231 |
13.5 | Δεξιότητες ως προς την πολυπλοκότητα / επαναληπτικότητα / τυποποίηση / συνεργασία / χρήση μηχανών και εργαλείων / υποκατάσταση και απαξίωση | 235 |
13.6 | Τρόπος απόκτησης δεξιοτήτων | 238 |
13.7 | Ψηφιακές δεξιότητες | 243 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 14. | Σύνοψη, επισημάνσεις και συμπεράσματα αναφορικά με την ανάπτυξη των κρίσιμων δεξιοτήτων | 245 |
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 15. | . Συμπεράσματα της μελέτης | 253 |
Πηγές – Βιβλιογραφία |
259 | |
Παραρτήματα |
269 | |
Παράρτημα Ι |
271 | |
Παράρτημα ΙΙ |
277 | |
Παράρτημα ΙΙΙ |
281 |